عفونت های ریه

عفونت ریه ,عفونت ریه ها,عفونت ریه در سالمندان,عفونت ریه در کودکان,عفونت ریه طب سنتی,عفونت ریه در عکس رادیولوژی,عفونت ریه به انگلیسی,عفونت ریه در افراد مسن,عفونت ریه ویکی پدیا,عفونت ریه در نوزادان,عفونت ریه ها,عفونت های ریه,عفونت های ریوی,عفونت های ریوی

عفونت ریه

توضیحاتی در مورد عفونت ریه

عفونت‌ها چطور سراغتان می‌آید؟ عفونت‌ها به چند طریق وارد بدن می‌شوند، برخی آنها در بافت‌های بدنی وجود دارند اما منتظر فرصت هستند که با ضعف سیستم ایمنی بدن، این فرصت را به‌دست ‌آورند و به طرق مختلف خود را نمایان ‌کنند. اما برخی عفونت‌ها از طریق پوست وارد بدن می‌شوند. به‌عنوان مثال با یک ضربه یا یک خراش از محیط وارد بافت بدن فرد می‌شوند.

علائم عفونت ریه

عفونت ریه همراه با سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می‌شود. از نشانه‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سرفه‌های شدید همراه با مخاطی به‌رنگ سبز یا زرد؛ خس‌خس سینه و تنگی نفس؛ درد و ناراحتی در سینه؛ درجه‌ی تب بالا (بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد)؛ سردرد؛ درد در ماهیچه‌ها؛ خستگی.

درمان عفونت ریه

دکتر داروساز می‌تواند در زمینه‌ی عفونت ریه به شما کمک کند. داروسازان می‌توانند با پیشنهاد داروهای ضدانعقاد، به از بین‌ بردن مخاط موجود در شش‌ها کمک کنند. وقتی خلط از بین برود، سرفه‌ کردن تسهیل خواهد شد. وقتی با سرفه‌ کردن خلط و مخاط از سینه خارج بشود، عفونت ریه بهبود می‌یابد. مثلا اگر علت عفونت شما ویروسی باشد، ویروسی مانند ویروس برونشیت، بعد از چند هفته‌ حال‌تان خوب خواهد شد و نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نیست. اگر علت عفونت ریه شما میکروبی است، مثلا سینه‌پهلو یا ذات‌الریه کرده‌اید، باید با نظارت پزشک آنتی‌بیوتیک مصرف کنید و دوره‌ی درمان را حتی با وجود بهبودی کامل سپری کنید. یادتان باشد که آنتی‌بیوتیک‌ها فقط برای درمان عفونت ریه‌ی میکروبی به‌کار می‌آیند. برای درمان عفونت‌های دیگر مانند عفونت ویروسی، برونشیت یا آنفولانزا نباید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.

درمان گیاهی عفونت ریه

بادرنجبویه گیاهی است که می‌توان به‌عنوان یک دمکرده برای پاک‌سازی بدن از میکروب استفاده کرد. این گیاه قادر است اکثر عفونت‌های بدنی را از‌بین ببرد، حتی گاهی اوقات شما خبر ندارید که در بدن‌تان چه می‌گذرد، اما اگر در هوایی آلوده یا در محیطی قرار گرفته بودید که ممکن است میکروب یا ویروس به شما انتقال پیدا کند؛ در این مواقع توصیه می‌شود 40‌گرم بادرنجبویه را به مدت 15‌دقیقه به‌همراه آب جوش بگذارید تا دم بکشد و سپس آن را بنوشید تا عفونت‌های احتمالی از‌بین بروند. برای تاثیرگذاری بهتر این دمنوش توصیه می‌شود روزی سه‌بار در روز به اندازه یک فنجان نوشیده شود.5. اکالیپتوس برای عفونت‌های مجاری تنفسی اولین پیشنهاد یا گیاهی که اکثر افراد از آن یاد می‌کنند، برگ اکالیپتوس است که بیشتر به‌صورت بخور از آن استفاده می‌شود. درصورتی که علاوه بر بخور این برگ‌، توصیه می‌شود هر وقت به مشکل عفونت‌های مجاری تنفسی دچار شدید 50گرم برگ این گیاه را با یک لیتر آب دم کنید و بعد از 10‌دقیقه دم کشیدن روزی سه تا چهار بار به مقدار یک فنجان از این گیاه را بنوشید. خیلی از افراد فکر می‌کنند بخور این گیاه در اولویت است در‌صورتی که اگر سینوزیت یا ریه‌های‌تان چرکی شده‌اند، بهتر است در کنار بخور دم کرده برگ اکالیپتوس را هم فراموش نکنید.

عفونت ریه

هنگامی که نفس می کشید، ریه ها اکسیژن هوا را به جریان خون می رسانند. سلول های بدن برای انجام فعالیت های خود، به اکسیژن نیاز دارند. افرادی که مبتلا به بیماری های ریوی هستند، به سختی نفس می کشند. بیماری های ریوی عبارتند از: آسم، بیماری انسداد مزمن ریوی، آنفلوانزا، ذات الریه، سل، سرطان ریه و … .

آنتی بیوتیک برای عفونت ریه

یک ریه چرک کرده است که باعث متورم شدن کیسه‌های کوچک هوایی در ریه‌ها می‌شود، در این وضعیت کیسه‌های هوایی انباشته از مایعات و عفونت شده و نخستین چیزی که رخ می‌دهد سرفه‌های همراه با خلط و چرک است، اما تب، لرز و تنگی نفس نیز در پی این علائم بوجود می‌آید. انواع متعددی از باکتری‌، ویروس‌ و قارچ‌ها می‌توانند عامل شروع کننده پنومونی در افراد باشند. بیماری پنومونی را بسته به شدت و علت بیماری می‌توان یک بیماری خفیف، شدید و یا حتی تهدید کننده زندگی در نظر گرفت. عفونت ریه معمولاً در نوزادان، کودکان و افراد مسن‌تر از 65 سال و همچنین افرادی که به مشکلاتی نظیر ضعف سیستم ایمنی بدن دچار هستند، جدی‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود، اما خوشبختانه آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد ویروسی جدید قادر به درمان انواع پنومونی خواهند بود.قوی ترین آنتی بیوتیک ریه : معمولا افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند یا کودکان،نوزادان و افراد بالای ۶۵ سال ، از خطر بیشتری در مبتلا شدن به عفونت ریه هستند ولی خوشبختانه امروه داروهای ضد ویروسی و آنتی بیوتیک های قوی برای درمان آن وجود دارد که می تواند بسیار موثر باشد. زمانی که پنومونی یک ریه چرک می کند سبب می شود که کیسه های کوچک هوایی که در ریه ها هستند متورم گردند و در چنین حالتی کیسه های هوایی از مایعات و عفونت پر می شوند و اولین چیزی که در این شرایط برای شخص رخ میدهد سرفه های است که همراه با خلط و چرک می باشد ولی پس از آن تب، لرز و تنگی نفس نیز ایجاد می شود.عامل آغاز کننده بنومونی در افراد مختلف است که می توان به عنوان ویروس ها،قارچ ها و باکتری ها اشاره کرد.این بیماری می توان به صورت خفیف یا شدید باشد که به شدت و علت بیماری بستگی داشته است.

برای عفونت ریه چه بخوریم

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، مقدار انرژی دریافتی است. نیاز کالری بیمار مبتلا به عفونت ریه به‌دلیل تب و افزایش متابولیسم بیشتر می‌شود. از طرفی به‌دلیل کاهش اشتها، دریافت غذایی‌اش کم می‌شود، بنابراین بیمار در فاز حاد بیماری باید برای تامین کالری مورد نیازش از مواد کم‌حجم و پرکالری استفاده کند. خیلی از سوپ‌های خانگی این ویژگی را دارند و با اینکه رقیق هستند، کالری‌شان با سبزی‌های نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و مواد پروتئینی مانند گوشت و طعم‌دهنده‌هایی مانند خامه افزایش می‌یابد. این سوپ‌ها نیازی به جویدن ندارند و می‌توان آنها را به دفعات به بیمار داد. مصرف مایعات نیز برای این بیماران ضروری است زیرا به‌دلیل تب و تند شدن تنفس بخش زیادی از آب بدن دفع می‌شود و جایگزینی آن بسیار مهم است. از طرفی، این بیماران به‌دلیل ترشحات عفونی و غلیظ تنفسی در تنفس مشکل پیدا می‌کنند و برای دفع این ترشحات از طریق سرفه باید مایعات کافی مصرف کنند. بهترین منبع برای تامین مایعات بدن آب است. اگر بیمار نتواند طعم و دمای آب را تحمل کند، می‌تواند از چای کمرنگ و شیر هم استفاده کند. البته شیر را می‌توان با طعم‌دهنده‌هایی مانند عسل مصرف کرد.

نشانه های عفونت ریه

 دستگاه تنفسی به دو بخش تقسیم می شود: فوقانی و تحتانی. اگر عفونت در هر کدام از این دو بخش رخ دهد، به نام همان بخش خوانده می شود. دستگاه تنفسی فوقانی شامل بینی، حلق، حنجره و نای می باشد. دستگاه تنفسی تحتانی شامل ریه ها و اجزای آنهاست. ریه تشکیل شده از برونش، برونشیول ها و آلوئول ها.آسپیراسیون ریوی (یا به اختصار آسپیراسیون) بمعنی ورود هرنوع مایع، ترشحات مانند بزاق دهان، خلط و جسم صُلب توسط دم ریوی به درون مجرای تنفسی تعریف می گردد. این مواد می توانند شامل شیر مادر درهنگام تغذیه نوزاد، استفراغ در فرد بیهوش، آب در فرد غرق شده و یا یک شیء کوچک (مثل دانه عدس) باشند که به درون سیستم تنفسی مکیده شوند. آسپیراسیون بخودی خود خطر مرگ را بدنبال ندارد بلکه پیامد آن در درجه اول خفگی ناشی از نبود و یا کمبود اکسیژن (هیپوکسی) و در درجه دوم عفونتهای ریوی(پنومونی) تهدید کننده است.

درمان عفونت ریه در کودکان

اگر شما مطمئن نیستید که کودک شما از یک سرماخوردگی ساده رنج می برد یا از عفونت سینه، پس با دکترتان مشورت کنید، اگر علائم سرماخوردگی یا سرفه پایدار ماندند، احتمالا کودک از یک عفونت سینه شدید یا ورم نایژه رنج می برد، در بیشتر موارد، علائم ورم نایژه با گذشت زمان بهتر می شوند، هر چند که اگه شما پی بردید که کودک شما بیش از حد معمولی درد می کشد، با دکترتان مشورت کنید، اگر فهمیدید که کودک شما علائم زیر را دارد سریعا و بدون درنگ با دکترتان تماس بگیرید: • اشتهای کودک به شدت کاهش می یابد وکمتر از نصف مصرف معمولی غذا و شیر در طول ۴۸ می خورد • کودک نشانه های از دفع زیاد آب را نشان می دهد(مانند عرق کردن شدید) • خواب آلودگی و بی حالی هنگام عفونت سینه در کودکان دیده می شود. • خشکی مداوم در سرفه مرطوب گونه های شدید ورم نایژه می تواند باعث بروز مشکل در تنفس شود، مراقب این علائم تنفسی باشید و اگر این علائم را دارد بلافاصله او را به بیمارستان ببرید: • کودک به سختی نفس می کشد • سوراخ های بینی کودک بزرگ شده بود • اگر ناخن های کودک آبی شدند به علت کمبود اکسیژن • اگر کودک سریع تر از ۶۰ بار در دقیقه نفس می کشد • اگر تنفس کودک قطع می شود یا نفس های عمیق و سخت می کشد

عفونت ریه ها

به التهاب بافت ریه که یک یا دو طرف قفسه سینه را درگیر می کند و معمولا در اثر عفونت ایجاد می شود، پنومونی یا عفونت ریه گفته می شود. این بیماری به خصوص در افراد مسن و کودکان کم سن، خطرناک است. ریه ممکن است در اثر ارگانیسمهای مختلفی شامل ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و انگل ها ایجاد شود. علاوه بر عفونت ها، ممکن است در اثر استنشاق مواد شیمیایی مانند بخارهای سمی نیز التهاب ریه ایجاد شود. در موارد نادری ممکن است التهاب ریه در اثر استشاق مواد حساسیت زا ایجاد شود. ممکن است مواجهه با موادی که در محیط کار یا محیطهای دیگر وجود دارند باعث ایجاد التهاب در بافت ریه شود. مثلا در برخی کشاورزان در اثر تنفس گرد و غبار غلات کپک زده ممکن است التهاب ریه روی دهد. عفونت ریه بیماری شایعی است و در سال یک درصد افراد بالغ را گرفتار می کند و هرساله برخی از این افراد می میرند. این بیماری به خصوص در افراد مسن و کودکان کم سن خطرناک است. علت ایجاد عفونت ریه در نیمی از موارد باکتریها هستند. در بیشتر موارد نوعی استرپتوکوک مسئول عفونت باکتریایی ریه است.

عفونت ریه در سالمندان

بیماری های دوران سالمندی متفاوت تر و متنوع تر از دوران جوانی است و یکی از بیماری هایی که در سالمندان نسبتا رایج است، بیماری های ریوی در سنین بالاست. از سوی دیگر و از آنجا که این روزها زیاد صحبت از تزریق واکسن آنفلوآنزا می شود، بی مناسبت ندیدم که به انواع شایع بیماری های ریوی در سالمندان اشاره کنم و یادآور شوم که یکی از راه های کم کردن شانس ابتلا به این بیماری ها، تزریق سالانه واکسن آنفلوآنزا است.√ کم تحرکی: دراز کشیدن زیاد و بی تحرکی، باعث می شود ترشحات در ریه تجمع پیدا کند و این مسئله باعث بالا رفتن شانس عفونت دستگاه تنفس می شود. √ سیگار: سالمندانی که سیگار می کشند، بیشتر از سایر همسالان خود در معرض ابتلا به عفونت های ریوی هستند. √ دمانس یا آلزایمر: در این افراد سطح هوشیاری پایین است. ممکن است داروهای خواب آور هم برای بیمار تجویز شود، در نتیجه اختلال در بلع در بیماران مشاهده می شود که احتمال برگشت محتویات حلق و دهان آغشته به میکروب را به مجاری ریوی بالا می برد. √ مصرف برخی از داروها: از داروهایی استفاده می کنند که باعث خشکی دهان و بزاق می شود. بعضی از داروها مانند داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی با کاهش ترشح بزاق و توقف ویروس ها در مجاری تنفسی، زمینه را برای ابتلا به عفونت های ریوی مهیا می کنند.

عفونت ریه در کودکان

عفونت های سینه معمولاً به دلیل باکتری یا ویروس ها اتفاق می افتند، التهاب ریه به علت میکروب های گیاهی و ورم نایژه به خاطر یک ویروس اتفاق می افتد. بعضی اوقات، عفونت های قارچی ممکن است به عفونت های سینه منجر شود. عفونت سینه همواره می تواند خود را به شکل التهاب ریه یا ورم نایژه نشان دهد، التهاب ریه بر روی کیسه های هوا زمانی که ورم نایژه غشای مخاطی لوله های نایژه را ملتهب می کند، تاثیر می گذارد.عفونت سینه در کودکان معمولاً با سرماخوردگی شروع می شوند که به تدریج به سرماخورگی هاد و سرفه تبدیل می شود. نشانه های اصلی عفونت سینه در کودکان شامل: گرفتگی یا آب ریزش بینی، تب، کاهش اشتها و سرفه خشک می باشد که بعد از گذشت چند روز علائم بدتر می شوند و ممکن است منجر به سرفه مداوم، مشکل در تنفس، افزایش ضربان قلب و بی حسی کامل شود. بنابراین چنانچه کودک دچار علایمی همچون نشانه هایی از دفع زیاد آب مانند عرق کردن شدید، خواب آلودگی و بی حالی و خشکی مداوم در سرفه مرطوب شد، باید بلافاصله نزد پزشک مراجعه کرد. گونه های شدید ورم نایژه می تواند باعث بروز مشکل در تنفس شود، از این رو اگر کودک به سختی نفس می کشد، سوراخ های بینی کودک بزرگ شده، ناخن های کودک به علت کمبود اکسیژن آبی شدند، کودک سریع تر از ۶۰ بار در دقیقه نفس می کشد و یا نفس های عمیق و سخت می کشد، بلافاصله کودک را به بیمارستان برسانید. اگر مطمئن نیستید که کودک شما از یک سرماخوردگی ساده رنج می برد یا از عفونت سینه، با دکتر مشورت کنید. اگر علائم سرماخوردگی یا سرفه پایدار ماند، احتمالاً کودک از یک عفونت سینه شدید یا ورم نایژه رنج می برد، البته در بیشتر موارد، علائم ورم نایژه با گذشت زمان بهتر می شود.

عفونت ریه در افراد مسن

سالمندان بیشتر از جوانان در معرض خطر عفونت های ریوی هستند و مهم ترین دلیل آن هم ضعف سیستم ایمنی در افراد پس از میانسالی است. به طور طبیعی انسان ها بعد از 50 سالگی دچار ضعف سیستم ایمنی می شوند و هر چه سن افزایش می یابد عوارض این ضعف با شدت بیشتری نمایان می شود.یکی از عوارضی که ضعف سیستم ایمنی روی بدن دارد، افزایش احتمال ابتلا به عفونت در سالمندی است. البته عفونت های ریوی در هر سنی خطرناک هستند ولی در سالمندان این خطر بیشتر است. عفونت ریوی همچنان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر افراد میانسال است. بنابراین بهترین راه برای کاهش مرگ و میر سالمندان در اثر بیماری، شناخت مواردی است که احتمال عفونت ریه را در سالمندان بالا می برد تا با جلوگیری از آنها بتوان احتمال را به حداقل رساند.

عفونت ریه طب سنتی

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت افزود: استفاده از دم‌نوش‌هایی مانند دم‌نوش آویشن، سیاوشان، بابونه جزء دمنوش‌هایی است که به عنوان آنتی بیوتیک خوب برای درمان عفونت‌های ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد. خدادوست با تأکید بر اینکه برای درمان بیماری در کنار طب رایج باید از ظرفیت‌های طب سنتی هم استفاده شود گفت: بخور بابونه، آویشن، اسطوخودوس به پاکسازی ریه کمک می‌کند که لازم است بیمار قبل از اجرای توصیه‌های طب سنتی حتماً با پزشک خود مشورت کند.

بیشتر بخوانید : سرطان ریه درمان دارد؟ ♥ ذات الریه در کودکان ♥ آبسه ریه در کودکان ♥ عفونت قارچی واژن در کودکان ♥ عفونت ادراری در کودکان دختر