درمان سرفه های آلرژی کودکان

سرفه های آلرژیک ,سرفه های آلرژیک در کودکان,سرفه های آلرژیک مزمن,سرفه های آلرژیک در بارداری,سرفه های آلرژیک کودکان,سرفه های آلرژیک کودک,سرفه های آلرژیک نوزاد,سرفه های آلرژی,درمان سرفه های آلرژیک در طب سنتی,درمان سرفه های آلرژیک کودکان,سرفه های حساسیتی در کودکان

سرفه های آلرژیک

توضیحاتی در مورد سرفه های آلرژیک

سرفه عکس العمل بدن در برابر تحریک مخاط بینی، گلو، حنجره و ریه است و یک مکانیسم دفاعی طبیعی محسوب می شود. اکثر سرفه ها – بر اساس علت آن – در گروه سرفه های آلرژیک (سرفه به دلیل وجود یک عامل حساسیت زا) یا در گروه سرفه های ناشی از عفونت قرار می گیرندهوای خشک باعث خارش گلو و ایجاد سرفه خشک می شود، لذا بوسیله یک دستگاه بخور هوای خانه را مرطوب نگه دارید. هوای گرم و مرطوب، خلط را نرم کرده و راه های تنفسی را باز می کند. اگر کمی هم قطره اکالیپتوس به آب دستگاه اضافه کنید، خلط ها را سریع تر از بین می برد، زیرا ریه ها را تحریک کرده و راه های بینی را پاک می کند. البته دستگاه بخور را باید به طور منظم تمیز کنید، در غیر این صورت بیشتر مضر است تا مفید. زیرا باکتری ها و قارچ می توانند در داخل دستگاه تولید و تکثیر شده و از طریق هوا وارد سیستم تنفسی شما شوند و سبب بروز مشکلات دیگری شوند. اگر دستگاه بخور ندارید، روی سرتان یک حوله بیندازید و صورت خود را بر روی یک بخارهای یک ظرف آب جوش بگیرید. چند دقیقه به آرامی زیر حوله نفس بکشید (در اصطلاح بخور دهید). چند بار در روز این کار را تکرار کنید. این روش برای سرفه های ناشی از سرماخوردگی، حساسیت و آسم مفید است.

درمان سرفه های آلرژیک در طب سنتی

آویشن از گیاهان پرمصرف در درمان سرفه است. آویشن باعث باز شدن مجاری تنفسی و هوایی شده و خواص ضد انقباضی و ضد میکروبی دارد. از آویشن، فرآورده‌های دارویی مختلفی ساخته شده که سازمان نظارت بر امور داروی وزارت بهداشت هم آن‌ها را تایید کرده است. از آن جمله می‌توان شربت‌های توسیان، تیمیان، تیمکس، تیم‌آربا، برونکوباریج و برونکوتیدی را نام برد. برای استفاده از آن چند گرم پودر خشک‌شده گیاه را داخل یک لیوان آب‌جوش بریزید و 20 دقیقه دم کنید. سپس محلول را صاف و میل کنید. دم‌کرده یا جوشانده آویشن را می‌توانید با عسل و لیمو نیز مصرف کنید.

سرفه های آلرژیک کودکان

واکنش سیستم دفاعی بدن در مقابل عناصر خارجی را آلرژی (حساسیت) می گویند. هنگامی که کودک در تماس با مواد حساسیت‌زا قرار می گیرد – به آن دست می زند، تنفس می کند، می خورد یا حتی به او تزریق می شود – بدن او به اشتباه این مواد را دشمن فرض می کنند و در برابر آن گارد دفاعی می گیرد و برای مبارزه با آن هیستامین تولید می کند.

درمان گیاهی سرفه های آلرژیک

در طب سنتی استفاده از چهارگل (گل پنیرک، گل بنفشه، گل ختمی، گل نیلوفر یا گل نسترن) و چهارتخمه (قدومه، اسفرزه، بارهنگ، سه‌پستان و تخم مرو) در درمان سرفه رایج است. این ترکیبات گیاهی یک داروی عمومی به حساب می‌آیند که سردی و گرمی را باهم پوشش می‌دهند و توصیه می‌شود هر دو ساعت یکبار توسط بیمار مصرف شود. استفاده از بخور چهارگل هرشب به مدت پنج دقیقه باعث می‌شود تا ریه‌ها کاملا گرم و مرطوب شود.

سرفه های آلرژیک در بارداری

زنانی که از آلرژی رنج می برند، اغلب در بارداری سرفه می کنند. هنگامی که یک ماده آلرژی زا وارد مجرای تنفسی می شود باعث مشکلات تنفسی و سرفه می شود.

علایم سرفه های آلرژیک

از آنجا که نشانه های حساسیت بینی بسیار شبیه سرماخوردگی است – آبریزش بینی، آب چشم، سرفه، پر شدن بینی و عطسه – تشخیص آنها از یکدیگر کمی دشوار است. اما آلرژی علایم دیگری نیز دارد. برای کشف آن بای سوال های زیر را از خود بپرسید: • آیا کودک همیشه سرما خورده است؟ سرماخوردگی فقط یک هفته تا ده روز ادامه دارد اما آلرژی این گونه نیست. • آیا بینی کودک شما پر است یا آبریزش دارد؟ • آیا کودک همیشه در حال پاک کردن یا بالا کشیدن بینی خود است؟ • آیا مخاط بینی او شفاف و آبکی است؟ (برعکس سبز و غلیظ بودن) • آیا زیاد عطسه می کند؟ • آیا چشمانش قرمز و آبدار است و خارش دارد؟ • آیا زیر چشمانش تیره، بنفش یا آبی است؟ – چیزی که پزشکان آن را نشانه های آلرژی می دانند. • آیا از طریق دهان نفس می کشد؟ • آیا همیشه سرفه های خشک دارد؟ • آیا پوست او لکه های قرمزی دارد که می خارند؟ اگر پاسخ شما به یک یا چند پرسش بالا بله است، باید بدانید فرزندتان به چیزی در اطراف خود حساسیت دارد. حساسیت بینی در کودکان می تواند به بیماری هایی همچون عفونت بینی، آسم و عفونت سینوس ها تبدیل شود.

درمان سرفه های آلرژیک در بارداری

خانم های باردار باید توجه داشته باشند که در یک بارداری طبیعی، تنگی نفس و خس خس سینه یک علامت عادی نیست بنابراین با مشاهده آن باید حتما پزشک را در جریان بگذارید تا بررسی های لازم انجام شود تا اگر آسم تازه بروز کرده باشد با تشخیص به موقع، درمان لازم صورت بگیرد. اگر خانم باردار شب هنگام یا نزدیک صبح دچار سرفه شود یا هنگام تنفس به خصوص هنگام بازدم دچار خس خس سینه شود یا احساس تنگی نفس و احساس فشار در قفسه سینه داشته باشد باید این علایم را جدی بگیرد زیرا این علایم می تواند نشانه شروع آسم باشد و باید به موقع کنترل شود. تنگی نفس علامت مشترک بیماری های ریوی و بیماری های قلبی است. در افرادی که این علامت را دارند لازم است وضعیت قلب و ریه بررسی شود. لازم به ذکر است در بارداری برگشت اسید معده نیز می تواند باعث تشدید علایم آسم شود که باید با تجویز داروی آنتی اسید کنترل شود. اگر آسم و آلرژی در خانم های باردار تحت کنترل باشد می توانند زایمان طبیعی داشته باشند. البته حین زایمان باید داروهایشان را استفاده کنند، اما به طور کلی درباره نوع زایمان باید براساس معیارهایی که در مامایی وجود دارد تصمیم گیری شود.»

درمان سرفه های آلرژیک در کودکان

گل ختمی که گیاهی با طبع سرد است اثرات ضدالتهابی و ضدسرفه قوی دارد و مصرف جوشانده گل ختمی نیز به دلیل داشتن ترکیبات نرم‌کننده می‌تواند برای درمان سرفه‌های خشک و مزمن مفید باشد و دارای اثرات خلط‌آور خوبی است. استفاده از تمامی رنگ‌های گیاه ختمی در فصول مختلف برای پیشگیری و یا بهبود سرفه‌های خشک بسیار موثر است اما گفته می‌شود رنگ سفید آن به همراه چای معجزه می‌کند. امروزه، شما می‌توانید ریشه گل ختمی را در چای و یا به شکل کپسول دریافت کنید هر چند برای کودکان توصیه نمی‌شود.

علائم سرفه های آلرژیک

آلرژی یا سینوزیت می‌تواند باعث سرفه دائمی، و همچنین خارش گلو، آبریزش بینی، آبریزش چشم‌ها، گلو درد و راش شود. با پزشک کودک در مورد آزمایش‌های آلرژی صحبت کنید تا دریابید که کدام آلرژن باعث مشکل می‌شود و در مورد چگونگی اجتناب از این آلرژن نیز سوال کنید. آلرژن‌ها می‌توانند شامل غذا، گرده، پرز حیوانات خانگی و گرد و غبار باشند. پزشک همچنین ممکن است داروهای آلرژی یا تزریقات آلرژی را توصیه کند.

عوارض سرفه های آلرژیک

سرفه یک اقدام رفلاکس وخیم است که برای افزایش تسویه مجراهای هوایی فوقانی طراحی شده است. موادی که (به همراه سرفه) بالا آورده می‌شوند ممکن است ناشی از عارضه‌های زیادی باشند، از عفونت ریه و سینوس گرفته تا استنشاق تصادفی جسم خارجی. سرفه همچنین ممکن است نشانه‌ای از عملکرد ریه در معرض خطر یا عارضه‌های نادر رفلاکس (به عنوان مثال ناهنجاری‌های تشریحی) باشد. همه کودکان گاهی سرفه می‌کنند، اما سرفه عود کننده، دشواری تنفس با سرفه و بالا آوردن چرک یا مواد خونی همراه با سرفه نیاز به یک ارزیابی کامل و بموقع دارد. سرفه “مرطوب” یا “مخاطی” از سرفه “خشک” یا “خراشیدگی” یا “سرفه پارس مانند” (“مانند صدای خوک آبی”) متفاوت به نظر می‌رسد. اغلب پزشکان نشانه‌های سرفه را به عنوان “حاد”، سرفه‌هایی که کمتر از 4 هفته ادامه دارند در مقابل “مزمن” سرفه‌هایی که بیش از چهار هفته ادامه دارند، طبقه‌بندی می‌کنند.

سرفه های آلرژیک در کودک

بدن کوچک کودک می‌تواند صدای بزرگی را هنگام سرفه ایجاد کند. برای کمک به کودک به منظور مقابله کردن با سرفه، از دلایل و درمان‌هایی که می‌توانید در خانه انجام دهید مطلع شوید. اگر سرفه فرزند شما بعد از حدود یک هفته بهبود نیافته باشد، و البته اگر به نظر می‌رسد فرزندتان در نفس کشیدن مشکل جدی دارد، بلافاصله به متخصص اطفال مراجعه کنید. پزشک پس از ارزیابی کامل وضعیت کودک و بر اساس علت سرفه، بهترین درمان را توصیه می‌کند.

سرفه چیست

سرفه خروج سریع هوای بازدمی بر اثر انقباض عضلات تنفسی است. در واقع سرفه نوعی واکنش دفاعی بدن (رفلکس) به مواد محرک تنفسی یا آلودگی هوا یا برای دفع ترشحات در هنگام بیماری است. سرفه به دو نوع تر و خشک تقسیم می‌شود؛ در سرفه تر در آب دهان خلط چرکی دیده می‌شود ولی در سرفه خشک این طور نیست. بسیاری سرفه را نگهبان ریه می‌دانند، یک بازدم انفجاری و مکانیزمی حفاظتی که برای پاک کردن ریه‌ها از ترشحات و اجسام خارجی ایجاد می‌شود.

علت سرفه

سرفه به تمیز نگه داشتن گلو از خلط و دیگر مواد محرک کمک می‌کند. با این حال، سرفه مداوم می‌تواند علامتی از وجود یک شرایط جسمانی خاص در بدن باشد. یک دوره کوتاه مدت سرفه که دو تا سه هفته طول بکشد و شروع سریع و کم شدن تدریجی دارد، می‌تواند نشانه‌ای از یک سرماخوردگی، آنفولانزا و یا عفونت سینوس باشد. حملات سرفه که سه هفته یا بیشتر طول بکشد، ممکن است نشانه‌ای از آلرژی یا یک بیماری زمینه‌ای دیگر باشد. اگر شما بلافاصله بعد از قرار گرفتن در یک محیط و یا فصل خاص سرفه داشتید احتمالا سرفه شما ناشی از آلرژی است. در آلرژی مواد حساسیت‌زا باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شده و در واکنش با آن مواد شیمیایی به نام هیستامین آزاد می‌نماید و در نتیجه سرفه ایجاد می‌شود. برخی علل دیگر سرفه عبارتند از: عفونت، رفلاکس معده‌، آلودگی هوا، سینوزیت، جسم خارجی، علل روانی.

سرفه و عسل

مطالعات نشان داده است عسل در کمک به تسکین سرفه حتی از از داروهای حاوی دکسترومتورفان (یک سرکوب کننده سرفه است) موثرتر می‌باشد. از آنجا که عسل نرم کننده و تسکین دهنده است و آب لیمو می‌تواند به درمان احتقان کمک کند، فقط کافی است مقداری چای در یک لیوان بریزید و به مقدار دلخواه، عسل بهاره و آبلیموی اصل را در آن حل کنید. این نوشیدنی می‌تواند در رها شدن از سرفه‌های مزمن و شدید به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید : سیاه سرفه چیستدرمان گیاهی سرفه ♥ سرماخوردگی در بارداری ♥ سرماخوردگی کودکان درمان گیاهی ♥ آنفولانزا چیست